Blauwstraat vanaf 4 september in fases op de schop

26 augustus 2023

Blauwstraat vanaf 4 september in fases op de schop

De eerste informatiebijeenkomst over de aanpak van de Blauwstraat dateert van een jaar geleden, maar inmiddels is alles in kannen en kruiken en start op 4 september de eerste fase van de werkzaamheden in de Blauwstraat. Een belangrijke straat in het centrum van Steenbergen, dus de gemeente heeft haar uiterste best gedaan om de communicatie met winkeliers en bewoners zo goed mogelijk te laten verlopen. Afgelopen donderdag was er nog een laatste inloopavond op het gemeentehuis waar het ontwerp te zien was.

In grote lijnen gaat het om twee soorten werkzaamheden: In de eerste fase is het gedeelte tussen de Kaaistraat en de Rongelstraat (straat naast de Zeeman) aan de beurt. Daar wordt alleen groot onderhoud uitgevoerd vanwege de verzakkingen, maar de inrichting van de straat blijft hetzelfde. Er is vanaf het begin af aan overleg met de winkeliers geweest, omdat het uiteraard gevolgen gaat hebben voor het winkelend publiek. De winkels blijven bereikbaar voor voetgangers, maar dat stuk wordt afgesloten voor fietsers en auto’s. Die klus zou binnen vier weken klaar moeten zijn.

 

Extra fietsnietjes

Wim Roovers, voorzitter van ONS Steenbergen, liep ook even binnen op het gemeentehuis om wat laatste vragen te stellen namens de winkeliers. “Bijvoorbeeld of er ook extra fietsnietjes bijkomen. Want nu worden fietsen nog lukraak overal neergezet omdat er te weinig plekken zijn.” Volgens de projectleider moet dat nog wel lukken. “Dat zal pas in het laatste stadium zijn.” Overigens is er bij de planning rekening mee gehouden dat dit stuk als eerste wordt gedaan, zodat de winkeliers niet in de decembermaand met een opgebroken straat zitten. “Want dat is logischerwijs een belangrijke tijd voor de ondernemers”, aldus Roovers.

 

Geen apart fietspad meer

Het tweede gedeelte van de werkzaamheden is het andere stuk van de Blauwstraat, dus tussen de Rongelstraat en de Wouwsestraat. Er is daar gekozen voor een nieuwe inrichting, omdat nu vaak onduidelijk is waar de fietsers uit beide richtingen moeten rijden en dat kan gevaarlijke situaties opleveren. “Ook voldoet het straatwerk niet meer aan de kwaliteit die gehanteerd wordt voor het centrum”, zo stelt de gemeente. Dit houdt in dat de straat over de hele breedte een nieuwe bestrating krijgt. De verhoging naar het aparte fietspad verdwijnt en fietsers rijden dus op dezelfde weg als de auto’s. “Maar de inrichting wordt gemaakt voor fietsers en de auto is er te gast.” Het aantal parkeerplekken blijft hetzelfde. Wel komt er aan de ingang van de straat, op de hoek bij de dierenwinkel, een verhoogde bak met groen. “Dat is om de omgeving groener te maken en om het foutparkeren tegen te gaan.”

 

Planning: voor einde van het jaar klaar

Ook enkele bewoners kwamen nog een kijkje nemen. Zij hebben onlangs nog een brief van de gemeente ontvangen met daarin de planning van de werkzaamheden. René Hersleven woont al 40 jaar in de Blauwstraat en is er een voorstander van dat het aparte fietspad verdwijnt. Op de vraag hoe hij zelf denkt dat het veiliger kan in zijn straat, antwoordt hij lachend: “Binnenblijven”. “Zodra ik een stap buiten de deur zet vliegen de scooters en fietsers je om de oren. En de meesten kijken ondertussen op hun mobiele telefoon.” Het hele project staat gepland om voor de kerst afgerond te zijn. De straat zal telkens in gedeeltes afgesloten zijn. “Hinder valt niet te voorkomen, maar we doen ons uiterste best om dat tot een minimum te beperken”, aldus de projectmanager en aannemer. Het ontwerp van de Blauwstraat is te downloaden op de website van de gemeente.

 

Bron: kijkopsteenbergen.nl